ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΝΟΙΞΑΝ – ΤΙ ΠΑΙΔΕΙΑ ΘΕΛΟΥΜΕ;; Ένα επίκαιρο άρθτο του ειδικού συνεργάτη της εφημερίδας μας Βασίλη Π. Καυκόπουλου
ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΝΟΙΞΑΝ – ΤΙ ΠΑΙΔΕΙΑ ΘΕΛΟΥΜΕ;
Τού Βασίλη Π. Καυκόπουλου
Τα σχολειά μας άνοιξαν! Χαρούμενες φωνές πλημμύρισαν και πάλι τα προαύλια τών εκπαιδευτηρίων μας ενώ, οι δάσκαλοι και καθηγητές – ελπίζουμε με μεράκι – προσέρχονται στο ιερό τους …καθήκον ή αποστολή, αν προτιμάτε! Τα θέματα, που σχετίζονται με την εκπαιδευτική διαδικασία είναι πολλά και, προφανώς, δεν είναι δυνατόν να αναλυθούν σε ένα μικρό δοκίμιο… Εμείς, σήμερα, θα ασχοληθούμε και θα καταγράψουμε κάποιες σκέψεις – χονδρικά – ως προς το τί παιδεία θέλουμε στην Ελλάδα ;; Φίλες και φίλοι, τον τελευταίο καιρό, ζήσαμε στη χώρα μας μιά ζοφερή πραγματικότητα… Μιά πραγματικότητα, όπου κυριαρχεί έντονος ο προβληματισμός, κατά πόσον στην έννοια ΑΝΘΡΩΠΟΣ υπάρχει αξιακή υπόσταση… Όλες και όλοι, ακόμη και μικρά παιδιά, στηλιτεύουν και κατακρίνουν ως δολοφονική και απάνθρωπη την πράξη τού Υπάρχου να σπρώξει τον Αντώνη Καρυώτη στη θάλασσα, με απόλυτη την βεβαιότητα τού πνιγμού! Και ορθότατα καταγγέλλεται η απανθρωπιά του. Σε αντιδιαστολή, στις βιβλικές καταστροφές τής Θεσσαλίας είδαμε πράξεις έμπρακτης αλληλεγγύης, συμπαράστασης και ανθρωπιάς που δακρύσαμε από συγκίνηση! Θυμάστε, ακόμη, το κλάμα τού πυροσβέστη μας στούς σεισμούς τής Τουρκίας;; Όμως, μπαίνει ένα ερώτημα : Έχουν, όλα τούτα κάποια σχέση με το ΣΧΟΛΕΙΟ;; Ναι, έχουν. Και μάλιστα ΑΜΕΣΗ!
Θέτω ευθέως το ερώτημα : Το σημερινό σχολείο καλλιεργεί έννοιες όπως η αλληλεγγύη; η συμπαράσταση; η ανθρωπιά; Υπάρχει στην διδακτική ύλη κάτι που να καλλιεργεί το ήθος και όχι το θράσος;; Κακά τα ψέματα, το σύγχρονο ελληνικό σχολείο – ας το ομολογήσουμε – είναι σε πλήρη αποσύνθεση… Η εκπαίδευση βιώνει μιά παρακμιακή κατάσταση… Οπωσδήποτε, την αρχική ευθύνη την έχει ο καπιταλισμός, τον οποίο υπηρετεί απαρέγκλιτα η κυβέρνηση τού κ. Κυρ. Μητσοτάκη. Αλλά, δεν είναι άμοιρη ευθυνών ούτε η Δ.Ο.Ε., ούτε η Ο.Λ.Μ.Ε. Είμαστε μαζύ τους σε όλα τα εργασιακά τους δικαιώματα και στις οικονομικές διεκδικήσεις τους. Όμως, ποτέ δεν τούς είδαμε να βγουν στούς δρόμους και να απαιτήσουν να επανέλθει το ήθος στα παιδιά μας, τα οποία αγριεύουν μέρα με τη μέρα… Και μή μάς πούν. ότι είναι μόνον θέμα οικογένειας. Διότι – κατά την άποψή μου – το σχολείο είναι πάνω από όλα.
Ας θυμηθούμε, τί έλεγε ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός! Οι εκπαιδευτικοί συμβάλλουν στην διαμόρφωση και στην ολοκλήρωση τής προσωπικότητας τών παιδιών μας. Ο ρόλος τους και η συμβολή τους στη ζωή τους είναι αποφασιστικός. Από την άλλη, οι εκπαιδευτικοί πληρούν τα εχέγγυα για μιά τέτοια ανώτερη διαδικασία μέσα στο σχολείο;; Βεβαίως, δεν μηδενίζουμε… Υπάρχουν εκπαιδευτικοί, στούς οποίους υποκλινόμαστε! Ωστόσο, πέραν από την όποια καλή (ή όχι) πρόθεση τών διδασκόντων, το θέμα είναι βαθύ, πολύ βαθύ. Τί νεολαία θέλει να καλλιεργήσει το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων;; Μήπως, μιά νεολαία άνευρη και ευνουχισμένη πνευματικά;; Μήπως, μιά νεολαία χωρίς ανώτερα αισθήματα και απολύτως συντεταγμένη στα καπιταλιστικά “ιδεώδη”;; Θέλουμε στείρες γνώσεις και, κυρίως, τεχνοκρατικές (οι οποίες, δυστυχώς, δεν λαμβάνονται στις σχολικές αίθουσες, αλλά στα Φροντιστήρια) και όχι μιά νεολαία πλατιά καλλιεργημένη και μορφωμένη;; Θέλουμε, μιά νεολαία που να απαιτεί και να διεκδικεί;;
Αλήθεια, ποιό θα είναι το μήνυμα τού κ. Πιερρακάκη στην γιορτή τών Τριών Ιεραρχών;; Την οποία γιορτή, βέβαια την έχει απαξιώσει προ πολλού το Υπουργείο. Έως και την έχει γελειοποιήσει, θα έλεγα… Και δεν σηκώνουν τίς ράβδους τους οι Δεσποτάδες, να σπάσουν τα κεφάλια τών υποκριτών πολιτικών! Κατάντια… Επανέρχομαι, τέλος, πώς θα μάθουν τα παιδιά μας τίς υψηλές αυτές έννοιες, που ανυψώνουν την ανθρώπινη κοινωνία;; Πώς θα μάθουν τα παιδιά μας, να μή γίνει πρότυπο ο εν λόγω ‘Υπαρχος, ο αστυνομικός που δολοφόνησε την γυναίκα του στην Θεσσαλονίκη και κατόπιν αυτοκτόνησε, ο έμπορος ναρκωτικών που κυκλοφορεί με porsche και 30 χρόνια μικρότερη σύντροφο και που χρηματοδοτεί, παρακαλώ, κόμματα κ.λπ., κ.λπ.;; Ελπίζουμε – αν και δεν το πιστεύουμε – να δούμε φέτος κατευθύνσεις από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ως προς την ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ, το ΝΟΙΑΞΙΜΟ προς τον συνάνθρωπο, την ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ προς τον συνάνθρωπο!…