Ένα θέατρο ένας θεσμός – μια παράσταση ένας θρίαμβος – με το *Φον Δημητράκης* από την Θ.Ο.Π.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΠΑΡΟΝ
Η άκρως εντυπωσιακή παράσταση στο έργο του Δημήτρη Ψαθά <<Φον Δημητράκης>> από την καταπληκτική Θεατρική Ομάδα Πύργου
Του ΑΝΚ
Ο έρως για την Τέχνη νικά το χρόνο! Λίγο πριν γυρίσουν τα ρολόγια μία ώρα πίσω, η σκέψη μας μένει εδώ, στο παρόν, αλλά το βλέμμα μας ταξιδεύει στο μέλλον! Είκοσι πέντε χρόνια τώρα, εκτός από το Ρεπορτάζ, κάνουμε κριτική αξιολόγηση του υποκριτικού ταλέντου των ηθοποιών που συμμετέχουν και συγκροτούν υα θεατρικά δρώμενα του Πύργου, της Αμαλιάδας και άλλων πόλεων και περιοχών της Ηλείας. Οπότε θα σκεφτεί κάποιος ότι υπάρχει μια κάποια πείρα! Έχω παρατηρήσει πάντως το εξής : Όταν σε μια θεατρική παράσταση όλοι οι συμμετέχοντες ηθοποιοί έχουν εξαιρετική απόδοση, είναι τουλάχιστον για μένα δύσκολο να διεκπεραιώσω την κριτική αποτίμηση! Κάτι τέτοιο συναντώ τώρα με την παράσταση στο εξαιρετικό έργο υου Δημήτρη Ψαθά <<Φον Δημητράκης>>, που το έγραψε το 1946, σε μια ταραχώδη και επικίνδυνη κατάσταση στην Ελλάδα, καθώς ξεκινούσε ο μεγάλος και πολυαίμακτος τριετής εμφύλιος πόλεμος!
Ένα άλλο θέμα που θέλω να θίξω είναι η ανάληψη πρωτοβουλίας, για τη διοργάνωση Πανηλειακού Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου, το οποίο να στηριχθεί ηθικά και οικονομικά και από τους 7 Δήμους της Ηλείας. Το είχα αυτό πρωτογράψει τον περασμένο Μάιο, μετά τη λήξη του 1ου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου που διεξήχθη στον Πολυχώρο Πολιτισμού Ήλιδας στην Αμαλιάδα. Η δική μας πρόταση αφορά τη διεξαγωγή παραστάσεων με πνεύμα ευγενούς άμιλλας και ανάδειξης των καλύτερων ερμηνειών από Επιτροπή πανηλειακής εμβέλειας και υψηλού κύρους!
Ας έρθουμε τώρα στα καθ΄ημάς… Θα ξαναγράψω για την Ευανθία Στιβανάκη, αυτή την εξαιρετική σκηνοθέτιδα που έρχεται από το μέλλον! Το ότι κάνει στο βάθος της σκηνής κάποιες κινήσεις ή γκριμάτσες ο Γιάννης Κλάδης, που ερμηνεύει το ρόλο του χωροφύλακα ή το ίδιο και η Μαρίνα Γραμματικοπούλου, που ερμηνεύει το ρόλο της βοηθού με το όνομα Κατίνα, αυτά δεν γίνονται από μόνα τους,, αλλά είναι αποτέλεσμα σκημοθετικής καθοδήγησης.
Εκτός από τον Γιάννη Μανώλη, τον κύριο πρωταγψνιστή της Παράστασης, που ερμηνεύει το ρόλο του <<Φον Δημητράκη>>, ίσως κατά τον πιο ιδανικό τρόπο όλων των εποχών, ξεχώρισα δύο συν ένα ηθοποιούς, τον καθένα με το δικό του ταμπεραμέντο… Είναι ο Ιάκωβος Φωτιάδης και η Δώρα Φάμελου από τη μια και ο Φάνης Κατσωνόπουλος από την άλλη. Οι δύο πρώτοι που εκτός από το εξαιρετικό ταλέντο που διαθέτουν ευνοούνται και από το γεγονός ότι οι ρόλοι που ερμήνευσαν προσέγγιζαν το ταμπεραμέντο τους και επομένως η απόδοσή τους άγγιζε την τελειότητα, σύμφωνα με το πνεύμα του συγγραφέα, αλλά και σύμφωνα με την καθοδήγηση της Ευανθίας Στιβανάκη. Τοιουτοτρόπως και τηρουμένων των αναλογιών προσεγγίζουν το υψηλότατο ερμηνευτικό επίπεδο του Γιάννη Μανώλη!
Από την άλλη τώρα ο Φώτης Κατσωνόπουλος ένεκα της μη εκρηκτικής εμάνισής του σου δίνει μια διαφορετική εντύπωση… Όμως αν παρατηρήσεις πιο προσεκτικά και διατρέξεις την κλίμακα των συναισθημάτων και τον τρόπο εκφοράς του λόγου του, τότε θα αντιληφθείς ότι έχεις μπροστά σου έναν ερμηνευτή με σπουδαίο υποκριτικό ταλέντο! Και όπως έχω πει πολλές φορές κατά το παρελθόν, το μεγάλο ταλέντο στην υποκριτική τέχνη είναι ανεξάρτητο από το πώς κινείται και εκφράζεται ένας ηθοποιός… Διότι και στην πλήρη ακινησία αρκεί μια ανεπαίσθητη κίνηση του σώματος ή μία ελαφριά σύσπαση του προσώπου, αυτό προϋποθέτει ύπαρξη υποκριτικού ταλέντου ταλέντου! Εκτιώ ότι η Ευανθία θα του αναθέσει μελλοντικά ρόλους κοινωνικοψυχικής θεατρικής υφής.
Ο Ιάκωβος Φωτιάδης έχει σπουδάσει τεχνολόγος τροφίμων και έχει θεατρική εμπειρία από συμμετοχή του σε τρία θεατρικά έργα με την Ομάδα Τέχνης του <<Δούρειου Ίππου>>. Στη Θεατρική Ομάδα Πύργου συμμετέχει πρώτη φορά ερμηνεύοντας το ρόλο του Ζαρλά στο <<Φον Δημητράκης>>. Η Δώρα Φάμελου έχει σπουδάσει αισυητικός άκρων. Είναι τέσσερα χρόνια στη Θ.Ο.Π. και έχει πάρει μέρος στις παραστάσεις <<Το αμάρτημα της μητρός μου>> και <<Ο καλός στρατιώτης Σβέικ>>. Στο <<Φον Δημητράκης>> ερμηνεύει το ρόλο της Φωφώς. Ο Φάνης Κατσανώπουλος είναι Επιθεωρητής Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία. Στο <<Φον Δημητράκης>> ερμηνεύει το ρόλο του Λεωνίδα.
Μια σπουδαία ερμηνευτική απόδοση εκπορεύεται από την προσωπικότητα της Μαρίας Αλεξοπούλου – Κολόκα, που με το όνομα Μαρία επίσης στο έργο απέδωσε κατά τρόπο έξοχο τον ρόλο της συζύγου του <<Φον Δημητράκης>>. Εξαιρετική ηθοποιία κλασικού επιπέδου θεατρικής απόδοσης. Είχαμε την ευκαιρία να την θαυμάσουμε επίσης τον περαμένο Ιούνιο, ερμηνεύοντας έναν απαιτητικό ρόλο στο έργο <<Ρεμπέτικη Ζωή>>, που ανέβασε η Θεατρική Ομάδα Βαρθολομιού.
Σε αυτό το σημείο να επιστρέψω στη σκηνοθέτιδα Ευανθία Στιβανάκη, που με τη δική μου τώρα αντίληψη και φαντασία κρίνω ότι αποτελεί σκηνοθετικό εύρημα η εμβόλιμη συμμετοχή σε κρίσιμες φάσεις της υπόθεσης του έργου, με βαθύτατο συμβολισμό και με ακραία αντισυμβατική έννοια, έτσι όπως συνετελέσθη η παρουσία στην παράσταση ταχυδακτυλουργού ντυμένου κλόουν, που απέδωσε με θαυμάσια ερμηνεία η Ράνια Τσακοπιάκου, με το όνομα Ιουλία στο έργο.
Δύο γυναικείες συμμετοχές στην εν λόγω παράσταση επίσης με ταλέντο στην υποκριτική τέχνη είναι η Νίκη Κατσιαδράμη και η Ελένη Νίκα. Και οι δύο απέδωσαν τους ρόλους τους με απόλυτα φυσικό τρόπο.
Δύο άλλοι ηθοποιί με επίσης μεγάλο ταλέντο είναι ο Δημήτρης Οικονόμου και η Μαρίνα Γραμματικοπούλου, την οποία προαναφέραμε. Ο Δημήτρης ως Σεραφείμ στο έργο, εξαιρετικός στην απόδοση του ρόλου του, λες και κόπηκε στα μέτρα του! Επίσης η Μαρίνα ως Κατίνα στο έργο, ήταν έξοχη και απολαυστική!
Η Σοφία Μάλεση στο ρόλο της Ευτέρπης, Ο Γιάννης Κλάδης στο ρόλο του Χωροφύλακα και ο Θανάσης Γκατζόπουλος στο ρόλο του Γιάννη απέδωσαν τους ρόλους τους απόλυτα φυσιολογικά σύμφωνα με τις υποδείξεις της σκηνοθέτιδας. Δεν υπάρχει ψεγάδι στο σύνολο της θεατρικής ομάδας! Με το γυναικείο της ταμπεραμέντο η Σοφία Μάλεση και με την εμπειρία που διαθέτει, έχει την ικανότητα να ανταποκριθεί και σε άλλους μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας τόλους. Το Ίδιο ισχύει και για τον Γιάννη Κλάδη και τον Θανάση Γκατζόπουλο. Ο Γιάννης Κλάδης, με δεύτερη συμμετοχή στη Θ.Ο.Π. ήταν εξαιρετικός και απολαυστικός στο ρόλο του χωροφύλακα παλιάς κοπής! Ο Θανάσης Γκατζόπουλος είναι φαρμακοποιός στο επάγγελμα και συμμετέχει για πρώτη φορά στη Θ.Ο.Π. Η χρονική του συμμετοχή μικρή, αλλά διαθέτει ταλέντο για το μέλλον!
*** Η παράσταση αρχίζει με το χαριτωμένο κοριτσάκι Ξανθένια, το οποίο κρατά στα χέρια του και ανεμίζει δύο ελληνικά σημαιάκια, καθώς δθιασχίζει τη σκηνή από τη μία άκρη στην άλλη. Η παράσταση κλείνει με δύο εμβληματικά τραγούδια διασκευασμένα από τον Λουκιανό Κηλαηδόνη, το περίφημο <<Γιούπι γιάγια>> (<<Τίνος είναι βρε γυναίκα τα παιδιά>>) και το επίσης θαυμάσιο τργούδι, δθιαχρονικό αθάνατο, <<Αχ, πατρίδα μου γλυκιά>>!
Εξαιρετική δουλειά έκανε στους ήχους και τον φωτισμό η Σοφία Νικ. Κουσάβελου, δασκάλα, όπως και ο πατέρας της.
(Σε άλλο μας σημείωμα θα αναφερθούμε και στους υπόλοιπους συντελεστές, που βοήθησαν στην άκρως επιτυχημένη αυτή παράσταση)!
Κριτική αξιολόγηση από τον δημοσιογράφο της ΑΥΓΗΣ Πύργου Αντρέα ΑΥΓ. Καπογιάννη – ΑΝΚ