Άρθρο για την Παιδεία δύο στελεχών του ΚΙΝΑΛ
<<Η εκπαιδευτική πολιτική του Κινήματος Αλλαγής και του ΠΑ.ΣΟ.Κ. είναι πάντα μεταρρυθμιστική>>
Των Κώστα Ανθόπουλου και Νίκου Τσούλια
Η ελληνική κοινωνία γνωρίζει πολύ καλά και έχει βιώσει τη μεταρρυθμιστική, δημοκρατική πολιτική του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και του Κινήματος Αλλαγής στην εκπαίδευση. Ακόμα και τα αντίπαλα κόμματα είτε σιωπηλά – με την αποδοχή των βασικών νομοθετημάτων μας – είτε ρητά εκφρασμένα έχουν αναγνωρίσει αυτή την εθνικής σημασίας εκπαιδευτική πολιτική.
Το πολιτικό αφήγημά μας μέσα από τις δομές του κοινωνικού κράτους έθεσε το ζήτημα της Παιδείας μαζί με εκείνα της Υγείας και της Εργασίας σε πρώτη προτεραιότητα. Η Ελλάδα άλλαξε “εκπαιδευτικό παράδειγμα” με τις μεταρρυθμίσεις του ΠΑΣΟΚ και του ΚΙΝΑΛ. Έγινε εκδημοκρατισμός και εκσυγχρονισμός στο εκπαιδευτικό μας σύστημα καθ’ όλη την διακυβέρνησή τους στις δεκαετίες 1980, 1990, 2000, 2010. Προφανώς υπήρξαν λάθη, ελλείψεις, υπαναχωρήσεις, ταλαντεύσεις κλπ αλλά σε κάθε περίπτωση το όλο εκπαιδευτικό έργο τους είναι ιστορικής σημασίας.
Αλλά και στο επόμενο διάστημα της αντιπολιτευτικής του διαδρομής το ΚΙΝ.ΑΛ. παρουσίασε σημαντική πολιτική παρέμβαση στην παιδεία. Στον Τομέα Παιδείας με ιδιαίτερα συλλογικές λειτουργίες εξειδικεύουμε, επικαιροποιούμε, μετεξελίσσουμε τις θέσεις μας λαμβάνοντας υπόψη της κοινωνικές διεργασίες, τις πολλαπλές προκλήσεις της εποχής, τη συνολική πορεία της χώρας.
Διαμορφώνουμε ολοκληρωμένες προτάσεις τόσο στα τρέχοντα προβλήματα σχολείων και πανεπιστημίων όσο και στις μεγάλα στρατηγικά ζητήματα: των πολιτιστικών μετασχηματισμών, του ψηφιόκοσμου κλπ. Εξειδικεύουμε θεματικές σε προτάσεις Νόμου (π.χ. για τη φύλαξη των πανεπιστημίων) ή οιονεί προτάσεις Νόμου (π.χ. για το Εθνικό Απολυτήριο του Λυκείου), που είναι και οι μόνες που δίνουν ουσιαστικές λύσεις – κάτι που διαφάνηκε στην πράξη τόσο με την αποτυχία της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας όσο και με τις διαρκείς, αδιέξοδες και αποτυχημένες παρεμβάσεις για το Σύστημα Πρόσβασης στο πανεπιστήμιο.
Πραγματοποιήσαμε Έρευνα σχετικά “με τις επιπτώσεις της πανδημίας στην εκπαίδευση και με τις προτάσεις”, που αναδεικνύονται σε αυτή τη σκληρή δοκιμασία για την έστω μερική αλλά και απόλυτα αναγκαία κάλυψη του μαθησιακού και μορφωτικού κενού των μαθητών. Θα παρουσιάσουμε τα πορίσματά της. Ας σημειωθεί ότι κανένα άλλο κόμμα ούτε και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν ασχολήθηκαν με κάποιου είδους ανάλογη έρευνα “σα να μη συνέβη τίποτα” στον ενάμιση χρόνο των κλειστών σχολείων!
Η Πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και του ΚΙΝ.ΑΛ., Φώφη Γεννηματά αναδεικνύει με εμφαντικό τρόπο τις εκπαιδευτικές πολιτικές μας. Θέτει τη δημόσια παιδεία στο επίκεντρο του Πράσινου Κοινωνικού Συμβολαίου, για μια ολοκληρωμένη Εθνική στρατηγική, για τη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας, για την άμβλυνση των ανισοτήτων, για την κοινωνική δικαιοσύνη και κινητικότητα.
Η σοσιαλδημοκρατική εκπαιδευτική πρόταση του ΚΙΝ.ΑΛ. / ΠΑ.ΣΟ.Κ. είναι πάντα πολιτικά διαυγής, ιδεολογικά αυτόνομη. Είναι πάντα σε αντιπαράθεση τόσο με την αντίστοιχη, επιλεκτική και αυταρχική, εκπαιδευτική πρόταση (της ιδιωτικοποίησης της μάθησης) της Ν.Δ. όσο και με τη λαϊκίστικη, βερμπαλιστική και ανούσια πρόταση (της αποδόμησης) του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.
Έχει ακτινοβολία ιδεών, θέσεων και προτάσεων. Συμπυκνώνει μεταρρυθμιστική δυναμική, προοδευτικό περιεχόμενο και ευρωπαϊκό προσανατολισμό. Εκφράζει διαχρονικά δημιουργικές κοινωνικές δυνάμεις, που συνδιαλέγονται με την πραγματικότητα και με τα “σημεία των καιρών”. Ήταν και είναι πρωτοποριακή και καινοτομική.
Κώστας Ανθόπουλος,
Μέλος της Γραμματείας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής
Νίκος Τσούλιας, Γραμματέας του εν λόγω Τομέα