Από την τέχνη της γλυπτικής στη τέχνη της υποκριτικής! Ο ΓΛΥΠΤΗΣ ΣΜΙΛΕΥΕΙ ΤΟ ΜΑΡΜΑΡΟ ΚΑΙ Ο ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΣΜΙΛΕΥΕΙ ΤΗ ΨΥΧΗ ΤΟΥ (Με αφορμή μια θεατρική παράσταση και το άπλωμα της σκέψης)
Από την τέχνη της γλυπτικής στη τέχνη της υποκριτικής!
Ο ΓΛΥΠΤΗΣ ΣΜΙΛΕΥΕΙ ΤΟ ΜΑΡΜΑΡΟ ΚΑΙ Ο ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΣΜΙΛΕΥΕΙ ΤΗ ΨΥΧΗ ΤΟΥ
(Με αφορμή μια θεατρική παράσταση και το άπλωμα της σκέψης)
Πήγα για δεύτερη φορά και είδα απόψε Τετάρτη 15 του πολυμήχανου Φλεβάρη του 2023, την παράστση της καταπληκτικής Ομάδας Θεάτρου <<Προσκήνιο>>, με το θεατρικό έργο <<Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϋ>>. Και πεάγματι ήταν χρήσιμη αυτή η δεύτερη φορά, προκειμένου να είμαι όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικός στην κρίση μου, για την αξιολόγηση του υποκριτικού ταλέντου ενός εκάστου των ηθοποιών, που ειρήσθω εν παρόδω, όλοι τους, μα όλοι τους, ήταν άκρως εξαιρετικοί! Οίκοθεν νοείται ότι η αξιολογική κρίση θα γίνει στην ερμηνευτική απόδοση των ηθοποιών, που επί σκηνής είχαν μία συνεχή διάρκεια εμφάνισης!
Φεύγοντας από το δημοτικό θέατρο <<Απόλλων>> του Πύργου, με κατεύθυνση το χώρο της εργασίας μου, σκεφτόμουν την αξία της Τέχνης, σε οποιαδήποτε μορφή και ξαφνικά ήρθε στο νου μου το μνημειώδες των αιώνων έργο του γλύπτη Φειδία, το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Ολυμπίου Διός, που το σμίλεψε το 430 π.Χ. ή κατ΄άλλους το 435 π.Χ. ! Έτσι σκέφτηκα και τη φράση <<ο γλύπτης σμιλεύει το μάρμαρο και ο ηθοποιός σμιλεύει τη ψυχή του>>! Στη φωτογραφία βλέπουμε το ανασκευασμένο από το Μουσείο Κοτσανά Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας.
ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΦΩΣ
Το έργο αυτό προερχόμενο από το μυθιστόρημα της Πατρίσια Χάισμιθ, με θεατρική προσαρμογή από την Φύλλις Νέιτζι, με προβλημάτισε αρκετα, καθότι περνάει νόημα πάνω σε άλλο νόημα με εναλλασσόμενες φάσεις, πότε κυριολεκτικής, πότε φανταστικής, πότε μεταφορικής έννοιας και πότε σα να ισχύουν όλα ή να μην ισχύει τίποτα απ΄όλα αυτά στον κάθε παρόντα χρόνο και να σου αφήνει επίσης απ΄όλες τις εκδοχές και μία ότι τελικά μπορεί να είναι μία αφήγηση ενός νέου Οργουελιανού φαινομένου! Όπως και να έχει, δύναμαι να πω, με την εμπειρία των 25 χρόνων, που κάνω κριτική θεάτρου και δη αυτής ταύτης της αξιολογικής κρίσης του υποκριτικού ταλέντου.
Στον τομέα της σκηνοθεσίας, ο Αλέξανδρος Κοέν και το λέω μετά λόγου γνώσεως, αν υπήρχε σε τοπικό κιόλας επίπεδο ο θεσμός των βραβείων Όσκαρ, του άξιζε πολλαπλώς να το κατακτήσει! Με την ευκαιρία να πω, λόγω του ότι στην Ηλεία έχουμε θεατρικά σχήματα εφάμιλλα ή και ανώτερα από μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας, μηδέ εξαιρουμένης και της Αθήνας, προτείνουμε να θεσπιστούν ανάλογου τύπου βραβεία και για τους Σκηνοθέτες και για τους Ηθοποιούς, καθώς μάλιστα έχει ξεκινήσει από την Αμαλιάδα η διοργάνωση Φεστιβάλ Ερασιτεχνών Θεάτρου. Έτσι θα αναπτυχθεί η <<ευγενής άμιλλα>> και θα αυξηθεί κατά πλείονα λόγο το πολιτιστικό, το πνευματικό και το αισθητικό επίπεδο του τόπου μας!
Και τώρα η αξιολόγηση του υποκριτικού ταλέντου :
*8* Αρχίζω με τον ανεπανάληπτο Νίκο Λαϊνόπουλο, που είχε τον πρωταγωνιστικό ρόλο, σε ένα πολυσύνθετο έργο, που απαιτούσε έναν πολύπλευρο και μάλιστα πολυσύνθετο ρόλο, ανάμεσα στο λογικό και το παράλογο… Πολύ σημαντικό το υποκριτικό ταλέντο που διαθέτει. Αυτή η συγκεκριμένη ερμηνευτική απόδοσή του στο ρόλο του Τομ Ρίπλεϋ, αποτελεί σταθμό στην υποκριτική τέχνη, τόσο για τον ίδιο, όσο και για τα θεατρικά δρώμεσα της χώρας μας.
*8* Η Μαρία Μαντά, η πρωτοεμφανιζόμενη και μάλιστα με διπλό ρόλο Γιώτα Τόκα και η Νικόλ Σπηλιωτοπούλου εξαιρετικής απόδοσης ερμηνεία… Η Μαρία Μαντά διαθέτει ένα καταπληκτικό υποκριτικό ταλέντο, το οποίο αξιοποιείται στην πορεία του χρόνου ένεκα της εμπειρίας, αλλά και για τον εξής λόγο, που προσωπικά κρίνω ότι ισχύει : όσο πιο απλά παίζει ένας ηθοποιός που βασικά έχει ταλέντο στην υποκριτική τέχνη, άλλο τόσο η ερμηνεία του γίνεται πιο αυθεντική και μετουσιώνεται ο ρόλος δίνοντας στον θεατή τη δυνατότητα να νιώσει ότι μπροστά στα μάτια του εξελίσσεται μια αληθινή κατάσταση. Αυτό συνιστά και για τον ίδιο τον ηθοποιό μια μεγάλη επιτυχία! Η Γιώτα Τόκα ερμήνευσε διπλό ρόλο, τη θεία του Ρίπλεϋ και της Ιταλίδας πόρνης. Νέα στην Ομάδα Θεάτρου <<Προσκήνιο>> και παρά ταύτα η απόδοσή της κρίνεται ως εξαιρετική, σύμφωνα με τη δική μου δημοσιογραφική αντίληψη. Το ίδιο νέα στην Ομάδα Θεάτρου <<Προσκήνιο>> είναι και η Νικόλ Σπηλιωτοπούλου, που ερμήνευσε ένα ρόλο με απόλυτα φυσιολογικό τρόπο σ΄ένα πολυεπίπεδο θεατρικό έργο. Σαφως και διαθέτει ταλέντο στην υποκριτική τέχνη, αλλά επίσης διαθέτει και το βασικό πλεονέκτημα ότι αφήνει ελεύθερο τον εαυτό της, για μια ερμηνεία που να φαίνεται απόλυτα φυσιολογική.
*8* Ο Ευάγγελος Κωνσταντίνου, νέος και αυτός στην Ομάδα Θεάτρου, κατά πάσαν πιυανότητα θα είναι το ανερχόμενο αστέρι, για τα θεατρικά δρώμενα του τόπου μας. Ερμήνευσε έναν απαιτητικό ρόλο με επιτυχία, που σημαίνει ότι διαθέτει ένα σημαντικό υποκριτικό ταλέντο, κάτι που θα φανεί περισσότερο, όταν αναλάβει ρόλους ακόμα πιο δύσκολους και αντίθετους από τον προσωπικό του χαρακτήρα.
*8* Η Έλενα Μπαγιώργου, η Φανή Ζάγκλη και ο Γιάννης Κλάδης με εξαιρετική άνεση κίνησης και λόγου απέδωσαν με θαυμαστό τρόπο τους ρόλους τους. Μάλιστα ο Γιάννης Κλάδης προέρχεται από άλλο τοπικό θεατρικό σχήμα (Θεατρική Ομάδα Πύργου), ο οποίος ένεκα και της εμπειρίας του <<έδεσε>> με τους ηθοποιούς της Ο.Θ. <<Προσκήνιο>>. Επίσης και η Φανή Ζάγκλη διαθέτει και ταλέντο και εμπειρία. Και έρχομαι στην Έλενα Μπαγιώργου, που ερμήνευσε με απολαυστικό τρόπο το ρόλο της Ιταλίδας πόρνης. Είμαι βέβαιος ότι μπορεί να αποδώσει με μεγάλη επιτυχία αισθηματικούς ρόλους, αλλά και ρόλους μυστηρίου… Δεν είναι εύκολο πάντως να ερμηνεύει μία ηθοποιός το ρόλο της πόρνης… Βέβαια ο ρόλος είναι ρόλος, αλλά για τον συγκεκριμένο ρόλο, δεν είναι ανάγκη να δίνουμε έμφαση. Μια αργή, με ερωτική συμπεριφορά, κίνηση αποδίδει αυτό που εκφράζει ο συγκεκριμένος ρόλος.
*8* Η Γεωργία Καράμπελα και ο Σοφιανός Δημόπουλος ανταποκρίθηκαν στο ρόλο που τος ανέθεσε ο Σκηνοθέτης Αλέξανδρος Κοέν. Μάλιστα η Έλενα Μπαγιώργου απέδωσε επιτυχώς και στους δύο ρόλους που ερμήνευσε. Για τον Σοφιανό Δημόπουλο, πιστεύω ότι έχει μεγάλες ικανότητες να αποδώσει και πρωταγωνιστικούς ρόλους.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Σε άλλο σημείωμά μας θα αναφερθούμε στους συντελεστές αυτής της εκπληκτικής παράστασης, αρχής γενομένης από τα άκρως υπέροχα κοστούμια της Χριστίνας Κωστέα.
Δημοσιογράφος της ΑΥΓΗΣ Ηλείας Αντρέας ΑΥΓ. Καπογιάννης – ΑΝΚ