Ούτ΄εν ιχθύσι φωνήν ούτ΄εν απαιδεύτοις αρετή δει ζητείν. ((Σωκράτης)
Της Δικαιοσύνης ήλιε νοητέ… Τα σχολικά κτήρια να γίνουν Ναοί της Παιδείας
ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ : Κριτική των Δικαιωμάτων του ανθρώπου που ζει έξω από την κοινότητα
Πρώτα απ΄όλα, ας σνμειώσουμε ότι τα δικαιώματα του ανθρώπου τα διαφορετικά από τα <<δικαιώματα του πολίτου>> (στα γαλλικά στο κείμενο του Μαρξ) δεν είναι τίπ[οτε άλλο από τα δικαιώματα του μέλους της αστικής κοινωνίας, με άλλα λόγια του εγωιστή ανθρώπου, του ανθρώπου που ζει χωριστά από τον άνθρωπο και την κοινότητα. Το πιο ριζοσπαστικό σύνταγμα, το του 1793, διακηρύσσει :
ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΟΥ
Άρθρο 2. Τα δικαιώματα αυτά, κτλ. (τα φυσικά και απαράγραπτα δικαιώματα) είναι η ισότης, η ελευθερία, η ασφάλεια, η ιδιοκτησία.
Σε τι έγκειται η ελευθερία? Άρθρο 6. <<Η ελευθερία είναι η δυνατότης που έχει ο άνθρωπος να κάμνει ό,τι δεν βλάπτει τα δικαιώματα των άλλων>> ( στα γαλλικά στο κείμενο του Μαρξ) ή σύμφωνα με την διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπουτου 1791, <<Η ελευθερία έγκειται στο να μπορεί κανείς να κάμνει όλα όσα δεν βλάπτουν τον άλλον>>.
Ελευθερία λοιπόν είναι το δικαίωμα να κάνει κανείς ό,τι δεν βλάπτει κανέναν. Τα πλαίσια μέσα στα οποία ο καθένας μπορεί να κινείται χωρίς να βλάπτει τους άλλους, καθορίζονται καθορίζονται από το νόμο, όπως τα όρια ανάμεσα σε δύο χωράφιακαθορίζονται από έναν φράκτη. Πρόκειται για την ελευθερία του ανθρώπου θεωρουμένου σαν απομονωμένηκαι αναδιπλωμένη στον εαυτό της μονάδα {…}, το δικαίωμα του ανθρώπουδεν βασίζει καθόλου την ελευθερία επάνω στην ένωση του ανθρώπου με τον άνθρωπο, αλλά μάλλον επάνω στον χωρισμό του ανθρώπου από τον άνθρωπο.
Πρόκειται για το δικαίωμα του χωρισμού αυτού, για το δικαίωμα του περιορισμένου ατόμου, του περιορισμένου στον ίδιο του τον εαυτό. (…)
Η χειραφέτηση των ανθρώπων δεν θα πραγματοποιηθή παρά όταν το πργματικό άτομο θα απορροφήση τον πολίτη στην αφηρημένη του έννοια, όταν ο άνθρωπος ως μονάς, στην εμπειρική του ζωή, στην ατομική του εργασία, στις ατομικές σχέσεις, θα έχει γίνει μέλος του ανθρώπινου μέλους και θα μπορεί με τον τρόπο αυτόν ν΄αναγνωρίση τις <<ατομικές του δυνάμεις>> σαν κοινωνικές δυνάμεις και θα τις έχει μόνος του οργανώσει σαν τέτοιες και κατά συνέπειαν δεν θα διαχωρίζει πια από τον εαυτό του την κοινωνική δύναμημε την μορφή πολιτικής εξουσίας.
ΠΗΓΗ : Εκδόσεις Μπεργαδή <<Το Δικαίωμα να είσαι Άνθρωπος>> υπό την αιγίδα της UNESCO
**********************************************************************************************
Λευτεριά στα σκλαβωμένα όνειρα των ανθρώπων…
Στης γνώσης τον άυλο πλούτο…
Στην αέναη ευπρ’επεια της μάθησης…
Στην επανεγκατάσταση του Εσπερινού Γυμνασίου Λ.Τ. Πύργου στο 1ο Γυμνάσιο!
Δημοσιογράφος ΑΝΚ
(ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)