Ο Μιχάλης Κατρίνης με ερώτησή του στη Βουλή θίγει ένα άκρως σημαντικό ζήτημα
Μιχάλης Κατρίνης: «Τεράστια ταλαιπωρία από την κατάργηση συνταγογραφήσεων στους ανασφάλιστους από ιδιώτες γιατρούς»
Σε ερώτηση προχώρησε ο επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας του Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης, μαζί με όλους τους συναδέλφους του, σε σχέση με τη μεγάλη αναστάτωση και ταλαιπωρία που έχει επιφέρει η κατάργηση της συνταγογράφησης φαρμάκων, θεραπευτικών πράξεων και διαγνωστικών εξετάσεων στους ανασφάλιστους πολίτες από ιδιώτες γιατρούς.
Όπως, συγκεκριμένα, προέβλεπε πρόσφατη Υπουργική Απόφαση (με έναρξη ισχύος από 16 Μαρτίου 2022), το δικαίωμα συνταγογράφησης φαρμάκων, θεραπευτικών πράξεων και διαγνωστικών εξετάσεων στους ανασφάλιστους και τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες περιοριζόταν αποκλειστικά στους ιατρούς των νοσοκομείων του Εθνικού Συστήματος Υγείας και των δημοσίων υπηρεσιών πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας του Πρωτοβάθμιου Εθνικού Δικτύου Υγείας.
Όπως διαπιστώθηκε, ωστόσο, λίγες μόνο ημέρες μετά την εφαρμογή του, το εν λόγω μέτρο επέφερε πλείστα προβλήματα στην εξυπηρέτηση των πολιτών, με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία όλων όσοι αναζήτησαν έκτακτη ιατρική βοήθεια με παράλληλη συνταγογράφηση φαρμάκων, εξετάσεων ή εμβολίων και τη δημιουργία εκτεταμένου κύματος αγανάκτησης.
Όπως τονίζει ο Ηλείος βουλευτής «τα ραντεβού στα νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας καθυστερούσαν, ενώ οι ανασφάλιστοι δεν μπορούσαν ούτε να εφοδιαστούν παραπεμπτικά εξετάσεων, ούτε να αγοράσουν φάρμακα χωρίς ηλεκτρονική ιατρική συνταγή (αντιβιοτικά – ψυχιατρικά φάρμακα), με συνέπεια ανασφάλιστοι ασθενείς που χρειάζονταν άμεσα διαγνωστικές εξετάσεις και φαρμακευτική αγωγή, να μένουν ακάλυπτοι, διακινδυνεύοντας την εξέλιξη της νόσου και την υγεία τους».
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η κυβέρνηση να υπαναχωρήσει, παρατείνοντας μέχρι τις 30 Απριλίου τη δυνατότητα συνταγογράφησης των ανασφάλιστων σε ιδιώτες γιατρούς, εωσότου δηλαδή ολοκληρώσει την επεξεργασία λίστας με περιπτώσεις εξαιρέσεων από τους περιορισμούς του μέτρου.
Σε αυτό το πλαίσιο και δεδομένου ότι το Κίνημα Αλλαγής είχε εγκαίρως επισημάνει στη Βουλή πως η εφαρμογή του μέτρου θα οδηγούσε στην ταλαιπωρία των πολιτών και την αντίδραση των γιατρών, ο Μιχάλης Κατρίνης ρωτά τον αρμόδιο Υπουργό:
- Με ποιο τρόπο θα διασφαλίσει την απρόσκοπτη συνταγογράφηση των ανασφάλιστων και οικονομικά ευάλωτων πολιτών μετά την 30ή Απριλίου 2022, οπότε θα τεθεί εκ νέου σε εφαρμογή το μέτρο της συνταγογράφησης των ανασφάλιστων αποκλειστικά σε δημόσιες δομές υγείας;
- αν θα επιμείνει σε ένα μέτρο που εκ του αποτελέσματος αποδείχθηκε αναποτελεσματικό;
- Με ποιο σκεπτικό και με ποια κριτήρια προσφεύγει στην επεξεργασία λίστας εξαιρέσεων από την εφαρμογή του ανωτέρω μέτρου, διαπράττοντας διαχωρισμό μεταξύ ασθενών που χρήζουν άμεσης ιατρικής βοήθειας;
- Αν σκοπεύει να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που προσφέρει η ηλεκτρονική συνταγογράφηση στην προσπάθεια ελέγχου των πολλαπλών ΑΜΚΑ και της δαπάνης των ανασφάλιστων;
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τον Υπουργό Υγείας, κ. Θ. Πλεύρη
Θέμα: Μεγάλη αναστάτωση και ταλαιπωρία επιφέρει η κατάργηση της συνταγογράφησης φαρμάκων, θεραπευτικών πράξεων και διαγνωστικών εξετάσεων στους ανασφάλιστους πολίτες από ιδιώτες γιατρούς»
Με την Υπουργική Απόφαση Αριθμ. Γ.Π.οικ. 12184/2022 – ΦΕΚ 899/Β/28-2-2022,
από τις 16 Μαρτίου 2022 το δικαίωμα συνταγογράφησης φαρμάκων, θεραπευτικών πράξεων και διαγνωστικών εξετάσεων στους ανασφάλιστους και τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες περιορίστηκε αποκλειστικά στους ιατρούς των νοσοκομείων του Εθνικού Συστήματος Υγείας και των δημοσίων υπηρεσιών πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας του Πρωτοβάθμιου Εθνικού Δικτύου Υγείας, καθώς και στους απασχολούμενους στις δομές της παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 4375/2016 (Α΄ 51).
Λίγες μόνο μέρες μετά την εφαρμογή του, το μέτρο με την απαγόρευση της συνταγογράφησης των ανασφάλιστων πολιτών σε ιδιώτες γιατρούς, επέφερε πλείστα προβλήματα στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Η ταλαιπωρία όσων αναζήτησαν έκτακτη ιατρική βοήθεια με παράλληλη συνταγογράφηση φαρμάκων, εξετάσεων ή εμβολίων, δημιούργησε κύμα αγανάκτησης.
Τα ραντεβού στα νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας καθυστερούν. Ο ανασφάλιστος όμως δεν μπορεί ούτε να εφοδιαστεί παραπεμπτικό εξετάσεων αλλά ούτε να αγοράσει φάρμακα χωρίς ηλεκτρονική ιατρική συνταγή (αντιβιοτικά – ψυχιατρικά φάρμακα). Έτσι, ανασφάλιστοι ασθενείς που χρειάζονταν άμεσα διαγνωστικές εξετάσεις και φαρμακευτική αγωγή, έμειναν ακάλυπτοι, διακινδυνεύοντας την εξέλιξη της νόσου και την υγεία τους. Σημειώνεται ότι πολλοί ιδιώτες γιατροί απασχολούνται σε ιατρικές δομές δήμων, που εξυπηρετούν δωρεάν ηλικιωμένους, δικαιούχους προνοιακών επιδομάτων και όσους ανήκουν σε κοινωνικές δομές. Η απαγόρευση αφορά και αυτή την κατηγορία γιατρών.
Τις ημέρες που διήρκεσε η εφαρμογή του μέτρου, επείγουσες περιπτώσεις ασθενών με λοιμώξεις του αναπνευστικού (ακόμα και covid19), του ουροποιητικού, γυναικολογικές ασθένειες, αλλά και ψυχιατρικά νοσήματα, ανάπηροι, χρονίως πάσχοντες, διαβητικοί, καρδιολογικοί και άλλοι ασθενείς, ακόμα και παιδιά που έπρεπε να εμβολιαστούν, βρέθηκαν μπροστά σε αδιέξοδο.
Με δεδομένες μάλιστα τις ιδιαιτερότητες σε κάποιες κατηγορίες ασθενών, όπως οι χρονίως πάσχοντες και οι ψυχικά νοσούντες, η εφαρμογή του εν λόγω μέτρου δύναται να προκαλέσει αναταράξεις σε όλη την θεραπευτική διαδικασία, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, απαιτείται καλή γνώση του ιστορικού από το θεράποντα γιατρό αλλά και χρόνος για την εγκατάσταση στέρεης και αποτελεσματικής θεραπευτικής σχέσης. Οι περιττές μετακινήσεις προς τις δημόσιες δομές του ΕΣΥ και η ανακατεύθυνση σε γιατρό που δε γνωρίζει το ιστορικό τους, μπορούν να προκαλέσουν «πισωγύρισμα» και υποτροπές.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, είχαμε επισημάνει εξαρχής ότι η εφαρμογή του μέτρου θα οδηγούσε στην ταλαιπωρία των πολιτών και την αντίδραση των γιατρών.
Μετά τις καταγγελίες πολιτών που στάθηκε αδύνατο να εξυπηρετηθούν κατάλληλα στις δημόσιες δομές υγείας και τις έντονες αντιδράσεις ιατρικών και κοινωνικών φορέων αλλά και της αντιπολίτευσης, το υπουργείο Υγείας υπαναχώρησε προσωρινά και παρέτεινε μέχρι τις 30 Απριλίου τη δυνατότητα συνταγογράφησης των ανασφάλιστων σε ιδιώτες γιατρούς, εωσότου δηλαδή ολοκληρώσει την επεξεργασία λίστας με περιπτώσεις εξαιρέσεων από τους περιορισμούς του μέτρου.
Επειδή συνιστά ανευθυνότητα από την πλευρά της κυβέρνησης να νομοθετεί ένα μέτρο χωρίς να έχει εξασφαλίσει προηγουμένως την ομαλή εφαρμογή του,
Επειδή είναι ανεπίτρεπτο να μένουν οικονομικά ευάλωτες κοινωνικές ομάδες χωρίς άμεση πρόσβαση σε διαγνωστικές εξετάσεις και θεραπεία,
Επειδή το μέτρο είναι προσβλητικό για τους ιδιώτες γιατρούς, απέναντι στους οποίους η κυβέρνηση επιδεικνύει συλλήβδην μια απαράδεκτη έλλειψη εμπιστοσύνης, θεωρώντας τους ουσιαστικά ανέντιμους,
Επειδή προστίθεται ανεπιθύμητος και μη αναγκαίος φόρτος εργασίας στους γιατρούς του εθνικού συστήματος υγείας εν μέσω πανδημίας.
Επειδή η ηλεκτρονική συνταγογράφηση προσφέρει τρόπους ελέγχου των πολλαπλών ΑΜΚΑ και της δαπάνης των ανασφάλιστων,
Επειδή η επιλογή της κυβέρνησης να καταρτίσει λίστα με εξαιρέσεις από τους περιορισμούς του μέτρου αποτελεί διάκριση μεταξύ ασθενών που χρήζουν άμεσης θεραπείας ή επειγουσών διαγνωστικών εξετάσεων,
Επειδή η υγεία είναι υπέρτατο αγαθό και δικαίωμα όλων των πολιτών και η Πολιτεία οφείλει να το εξασφαλίζει σε όλους, χωρίς διακρίσεις,
Ερωτάσθε κύριε Υπουργέ,
- Με ποιο τρόπο θα διασφαλίσετε την απρόσκοπτη συνταγογράφηση των ανασφάλιστων και οικονομικά ευάλωτων συμπολιτών μας μετά την 30ή Απριλίου 2022, οπότε θα τεθεί εκ νέου σε εφαρμογή το μέτρο της συνταγογράφησης των ανασφάλιστων αποκλειστικά σε δημόσιες δομές υγείας;
- Θα επιμείνετε σε ένα μέτρο που εκ του αποτελέσματος αποδείχθηκε αναποτελεσματικό, αφού παρακωλύει την άμεση πρόσβαση σε διαγνωστικές εξετάσεις, φαρμακευτική αγωγή, εμβόλια και θεραπεία πολλών συμπολιτών μας διακυβεύοντας την υγεία των ιδίων αλλά και των εξαρτώμενων μελών τους;
- Με ποιο σκεπτικό και με ποια κριτήρια προσφεύγετε στην επεξεργασία λίστας εξαιρέσεων από την εφαρμογή του προαναφερόμενου μέτρου, διαπράττοντας διαχωρισμό μεταξύ ασθενών που χρήζουν άμεσης ιατρικής βοήθειας;
- Σκοπεύετε να αξιοποιήσετε τις δυνατότητες που προσφέρει η ηλεκτρονική συνταγογράφηση στην προσπάθεια ελέγχου των πολλαπλών ΑΜΚΑ και της δαπάνης των ανασφάλιστων;