ΤΙ ΔΙΔΑΣΚΕΙ Ο ΣΟΦΟΚΛΗΣ ΜΕ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟΦΥΕΣ ΕΡΓΟ ΤΟΥ **ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ**? *** Ο ΝΙΚΟΣ ΛΑΊ΄ΝΟΠΟΥΛΟΣ ΚΑΙ Η ΟΜΑΔΑ ΘΕΑΤΡΟΥ <<ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ>> ΣΕ ΜΙΑ ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
ΤΙ ΔΙΔΑΣΚΕΙ Ο ΣΟΦΟΚΛΗΣ ΜΕ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟΦΥΕΣ ΕΡΓΟ ΤΟΥ <<ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ>>?
Ότι ένας παντοδύναμος ηγέτης που τον προσκυνούν οι πάντες, μπορεί από τη μια στιγμή στην άλλη να γίνει ένα κουρέλι, ένα τίποτα…
Ο ΝΙΚΟΣ ΛΑΊ΄ΝΟΠΟΥΛΟΣ ΚΑΙ Η ΟΜΑΔΑ ΘΕΑΤΡΟΥ <<ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ>> ΣΕ ΜΙΑ ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888
Όσο και να είναι τρομερό στη σκέψη αυτή η πρωτόφαντη στους αιώνες δημιουρία του μεγαλοφυούς τραγικού ποιητή Σοφοκλή, δεν παύει στην πραγματικότητα να είναι αυτό που είναι, δηλαδή ένας μύθος! Παρά ταύτα αυτό ενέπνευσε τον Φρόιντ, να αναπτύξει τη δική του ιστορία παίρνιντας υπόψη του το εμφανές και όχι το με απίστευτη μεταφορική έννοια πολιτικό περιεχόμενο της τραγικής δραματουργίας, δημιουργώντας το δικό του εφεύρημα εφεύρημα του <<Οιδιπόδειου συμπλέγματος>>, στο σκοτεινό και ανεξερεύνητο σύμπαν του ανθρώπινου εγκεφάλου!
Το 431 π.Χ. ξεσπά ο αποκληθείς Πελοποννησιακός Πόλεμος, μεταξύ Αθήνας και Σπάρτης… Το 430 π.Χ ένα χρόνο μετά ο ο μεγάλος ηγέτης του Χρυσού Αιώνα Περικλής, εκφωνεί τον μνημειώδη Επιτάφιό του, που κληροδότησε στους αιώνες ο Θουκυδίδης εξυμνώντας το ανυπέρβλητο μεγαλείο της Δημοκρατίας των Αθηνών! Ακόμα ένα χρόνο μετά, το 429 π.Χ. ξεσπά ο μεγάλος λοιμός, που αποδεκατίζει το ένα τρίτο του πληθυσμού. Και δυστυχώς μεταξύ των θυμάτων και ο μέγας Περικλής!
Εκείνο το έτος φέρεται να έγραψε το πιο περίπλοκο στη σκέψη και τη φαντασία των ανθρώπων έργο του ο Σοφοκλής, τον <<Οιδίποδα τύραννο>>! Ο λοιμός αναφέρεται στο έργο, άρα αποτελεί κατά την κρίση μου ένα βασικό στοιχείο στην αξονική δομή της εν λόγω τραγωδίας. Ο θάνατος του Περικλή δίνει την πιο άμεση και πειστική εικόνα της ασημαντότητας μπροστά στο θάνατο ακόμα και των πιο ισχυρών ηγετών! Όμως είναι μόνο αυτό, δηλαδή η πτώση ενός ισχυρού και παντοδύναμου ηγέτη – τύραννου και όχι δημοκράτη, στην προκειμένη περίπτωση, που ανάγκασε τον Σοφοκλή, να πλάσει τον μύθο του Οιδίποδα?
Παρότι ο πόλεμος Αθήνας και Σπάρτης κράτησε 27 ολόκληρα χρόνια και στην ιστορία αναφέρεται ως 30ετής Πελοποννησιακός Πόλεμος, κάνω τη δική μου εξής σκέψη, δηλαδή ο Σοφοκλής, αμέσως μετά το ξέσπασμα του λοιμού, στην αρχή του 3ου χρόνου του πολέμου, ίσως να φαντάστηκε, το τι συνέπειες να είχε για την πόλη – κράτος των Αθηνών και το δημοκρατικό πολίτευμα, το χάος που θα προκαλούσε και τον εκφυλισμό που θα επέφερε μί ήττα των Αθηναίων από τους Σπαρτιάτες, κάτι που τελικά επισυνέβη 25 χρόνια αργότερα…!!! Ίσως αυτή η σκέψη μαζί με την ασημαντότητα της ανθρώπινης ύπαρξης , που προκαλούσαν οι εικόνες των αθρόων θανάτων από τον λοιμό, που είχε ενσκήψει, να έδωσαν το έναυσμα στον μεγάλο τραγικό ποιητή να σκεφτεί την πιο ακραία υπόθεση και πλοκή στην εξέλιξη του μύθου και στην προσβολή του θρησκευτικού συναισθήματος, που θα μπορούσε να προκληθεί, από μία τυχόν ευρεία έκλυση των ηθών, που θα επέφερε μία στρατιωτική ήττα των Αθηνών!
Το σπουδαίο και συγκλονιστικό στους αιώνες έργο του Σοφοκλή παρουσιάστηκε το πρώτον, από την περίφημη Ομάδα Θεάτρου <<Προσκήνιο>>, με επικεφαλής τον αξεπέραστο στο υποκριτικό ταλέντο Νίκο Λαϊνόπουλο, στις αρχές του περασμένου Αυγούστου, στο Θέατρο Φλόκα της Ολυμπίας. Από την περασμένη Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2023, ο <<Οιδίπους τύραννος>> παρουσιάζεται στιο Θέατρο <<Απόλλων>> Πύργου, μέχρι και σήμερα Δευτέρα 25/9/23 και ώρα έναρξης 9.15 το βράδυ.
Για τον Νίκο Λαϊνόπουλο, το έχω γράψει και άλλη φορά, ότι αξίζει να ενταχθεί στο Εθνικό Θέατρο και άνευ των γραφειοκρατικών διατυπώσεων και δεν ξέρω γιατί δεν γίνεται μία επανάσταση σε αυτό τον τομέα!
Η ερμηνευτική απόδοση οφείλεται στον Φώτιο Πολίτη {έτος 1936} και η σκηνοθεσία είναι του Αλέξανδρου Κοέν, που για οκτώ και πλέον χρόνια είναι ο βασικός σκηνοθετικός άξονας της εν λόγω θεατρικής ομάδας! Σκηνοθεσία σύγχρονη, ευρυματική και από τις δύο φορές που το είδα, κρίνω ότι έδωσε μεγάλο βάρος και οντότητα στο χορό, που βέβαια σε όλες τις τραγωδίες ο χορός συμβολίζει το λαό. Σα μια νοερή ανθρώπινη βεντάλια απλωνόταν εμπρός από το κοινό ο χορός. Τα κοστούμια της Αλέξίας Παπαγεωργίου λαμπερά μέσα στην απλότητά τους φώτιζαν τα πρόσωπα του χορού, μαζί με τον επαγγελματικό φωτισμό του Ανδρέα Ζέζα.
Ένας άριστος οιωνός, που δεν είχε την ανάγκη διερεύνησης από το Μαντείο των Δελφών, ήταν η υποβλητική μουσική του Ηλία Ανδριόπουλου, σε μία εμπνευσμένη συνθετική απόδοση.
Επίσης συγχαρητήρια και στη Βοηθό Σκηνοθέτη Φανή Ζάγκλη.
Η διανομή των ρόλων με τη σειρά εμφάνισης και των άλλων ηθοποιών που έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους και αν πάτε και τους δείτε, θα συμφωνήσετε μαζί μου, είναι η εξής :
Νίκος Λαϊνόπουλος (Οιδίπους)
Άγγελος Γκοτσίνας, Κώστας Ντεβενέζος (Ιερέας)
Δώρα Λοϊζου, Γεωργία Καράμπελα, Μαρίσια Νεοφωτίστου {Κορυφαίες Χορού}
Ευάγγελος Κωνσταντίνου (Κρέων)
Μαρία Μαντά {Τειρεσίας}
Γιώτα Τόκα {Ιοκάστη}
Φανή Ζάγκλη (Άγγελος}
Σοφιανός Δημόπουλος {Θεράπων Λάιου}
Κώστας Μπιλάλης {Εξάγγελος}
Ραφαέλα Βουργουτζή {Αντιγόνη}
Ανδριάνα Γιατρά {Ισμήνη}
ΧΟΡΟΣ {Ο Θίασος}
888888888888888888888888888888888888888
*** Οι παραστάσεις γίνονται με ελεύθερη είσοδο και είναι μία προσφορά του Δήμου Πύργου, που στάθηκε στο πλευρό της θεατρικής αυτής ομάδας και της επίμοχθης προσπάθειας, που υελικά στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία.
*** Η δική μας πρόταση είναι, να μην ενδυθεί η πολύ ωραία αυτή προσπάθεια, με το πέπλο της αδράνειας του χρόνου, αλλά να επιδιωχθεί η συμμετοχή του σχήματος σε διοργανώσεις φεστιβάλ πανελλήνιας εμβέλειας, καθώς και σε διοργανώσεις διαγωνιστικές, όπου αυτές υπάρχουν.
{Ανάλυση της τραγωδίας, κριτική και γενικά αρθρορεπορτάζ από τον δημοσιογράφο της ΑΥΓΗΣ Πύργου και διαχειριστή της Ιστοσελίδας avgipyrgou.gr Αντρέα ΑΥΓ. Καπογιάννη – ΑΝΚ}